16 жовтня відкрито виставку мистця і реставратора з Нью-Йорку, Діонізія Шолдри (16.10.1925-29.09.1995), уродженця Тернополя.
Як мистець Д.Шолдра сформувався в Австрії і Америці, студіюючи малярство в Університеті Іннсбрука та Академії Мистецтв у Відні, відтак працюючи в Нью Йорку. Проте його творче життя почалося в Тернополі на Підзамчі. Від того часу залишився рисунок олівцем Надставної церкви (1943 р.).
З багатьох автопортретів на глядача дивляться допитливі голубі очі мистця. Мерехтлива світлотінь рельєфно моделює лице на темному тлі. Датування свідчить, що темний фон властивий, за окремими винятками, для творів 1950- початку 60-их років („Процесія”, „Втікачі”) – часу пошуків і становлення.
В 1980-их починає домінувати мотив високого неба і поламаних самітних дерев, палітра світлішає, кольорова гама збагачується, а техніка накладення фарби мастихіном надає рельєфності деревам і землі. Д.Шолдра малює низький горизонт і високе небо („Дороговказ”, „Грудень”), бо вважає, що немає нічого гарнішого за небо, до якого спрямовані погляди і помисли кожної людини. Він малює старі, безлисті і самітні дерева („Самітнє дерево. Туга”, „Після буревію”), бо то душа мистця. Дерева представляють його поламане життя і життя мільйонів українців, обпалених світовою війною. Всі картини позначені експресивним, гострим відчуттям сучасності.
В Нью Йорку Д.Шолдра відкрив власне реставраційне ательє, повертав до життя мистецькі твори з приватних збірок, мав достатньо постійних клієнтів. Йому доводилося реставрувати пастель П.Пікассо і картини С.Далі, з яким був особисто знайомий. Праця реставратора припинилася раптово, на Йордан 1982 року, коли з невідомих причин загорівся будинок, сьомий поверх якого займало ательє. Від чудом врятувався, але при цьому пошкодив ногу. Трагічну подію описала в двох числах газета „Нью Йорк Пост”. У палаючому будинку згорів майже весь творчий доробок Д.Шолдри. Збереглися лише два образи – „Люба”(Портрет дочки) і натюрморт французького живописця Б.Нуовілля, які згодом реставрував. На жаль, натюрморт за не вияснених обставин пропав у Києві в 1994 році.
Його праця реставратора продовжилася в Тернополі, коли він очолив реставраційну майстерню в Художньому музеї. За короткий час він відновив картину „Співачка” Ю.Меґоффера, провів консервацію десятка творів західно-європейського малярства, що нині перебувають в постійній експозиції музею. Роботи виконував власними інструментами і матеріалами, привезеними з Америки та Іспанії
Д.Шолдра привіз не лише знання і досвід реставратора, а також 52 картини, які першим авіарейсом із Нью Йорку були перевезені в столицю і подаровані незалежній Україні в особі Тернопільського обласного художнього музею.
До 90-річчя від дня народження Д.Шолдри, тернополяни знову мають можливість побачити творчу спадщину „маляра неба і самітних дерев”.
Ігор ДУДА